Umiejętności programistyczne można wykorzystywać zarówno w dobrej jak i w złej wierze (wirusy, ataki elektroniczne w tym kradzieże).
Do czego mogą wykorzystywać programowanie nasi kursanci? W pierwszej kolejności do zabawy i poszerzania swojej wiedzy. Gry komputerowe (skupiamy się obecnie na mobilnych) mają bardzo duże znaczenie dla przyszłości naszych dzieci i nas wszystkich. Takie pojęcia jak gamifikacja, gryfikacja i grywalizacja zaczynają gościć w naszym kraju. Krótko mówiąc elementy rozgrywki jakie znamy z gier zaczynają przechodzić do życia codziennego: rankingi, wyzwania, punktacja, współzawodnictwo. Elementy te pokazują się w najmniej oczekiwanych miejscach: muzea, banki inicjatywy społeczne, serwisy społecznościowe, systemy lojalnościowe.
Statystyczny gracz to nie jest nastolatek, a w zależności od statystyki wiek waha się w przedziale 30 – 43 lata. Ostatnio usłyszałem na jednym z seminariów, że statystycznym graczem jest 43 letnia kobieta. Czyli jak by nie liczyć to grupa osób, która wie na czym polega granie jest spora.
Stwierdzenia „Gra w życie” albo „Żyjemy grając” niebawem staną się rzeczywistością. Kto będzie w stanie najlepiej wykorzystać to zjawisko w przyszłości za 5, 10 lat? Nie kto inny jak obecnie nastoletni jeszcze programiści. To oni będą zmieniali, kształtowali świat. To od ich umiejętności będzie zależało czy w nasze życie będzie „grało się” przyjemnie.